lördag 17 juli 2010

10 dygn med tufft arbete

Nu har jag precis kommit hem ifrån Östersund och årets riksläger och stämma med 4H. Jag var funktionär i år igen, vilket betyder att det var ca 10 dagar sedan jag hade en lugn stund.
Jag vet inte hur många gånger jag blivit frågad
varför jag lägger ner så mycket energi på ideellt arbete, och jag vet inte heller om jag någon gång har lyckats förklara på ett rättvist sätt. Jag kan nästan vara säker på att alla som har frågat, hör till de personer som aldrig har jobbat ideellt. Man måste vara där för att förstå hur roligt det är. För de som vill få en liten glimt av hur roligt det är, tänkte jag göra en snabbrapport av vad som har hänt...



Tisdag, 6 juli
Åkte buss 450 ifrån Skene någon gång runt 21.00 på kvällen. Hamnade i Borås vid 22.00-tiden. Swedbussen till Stockholm skulle gå 00.20. Väntade.



Onsdag, 7 juli
Hoppade på bussen mot Sthlm och hoppades på en 6 timmars resa fylld av sömn, men där hade jag fel. Nåväl. Efter att inte lyckas somna i 6 timmar, klev jag ca 06.20 av på centralstationen i Sthlm och började gå mot Sergels torg, sedan Dramaten, Sibyllagatan, osv ända till jag stod och ringde på dörren till moster Barbro som bor på Gärdet och fick låna duschen(mkt välbehövligt). Efter en god frukost åkte Barbro och jag till Centralen för att möta upp Erik(i skrötås(som var med och sjöng i Holsljunga-hallen)) som också skulle vara funktionär i Östersund.
Erik och jag tog 09.11 tåget till Knivsta och åkte därfirån bil med Christer som tillsammans med Erik skulle hjälpa till i Sekretariatet.

Under denna biltur hade det varit perfekt att sova, men eftersom det var så trevligt sällskap, lyckades jag inte alls med somnandet här heller. Vi tog E4:an mot Sundsvall och några mil efter Hudiksvall, i Jättendal, skulle vi svänga av E4:an för en 'rättöversväg' till Stöde, utmed E14. Det visade sig att denna 'rättöversväg' var en krokig grusväg ca 50% av tiden.
Väl på E14 passerade vi Östersund, och tog i Krokom av mot Föllinge, platsen för lägret.
Klockan var ca 18 när vi kom fram och direkt var det dags för funkis-möte.


Funkisarna som var på mötet bestod av ett antal 4H-are ifrån Jämtlands läns 4H plus föräldrarna till en del av dem, samt Erik, Christer och jag. Resten av funktionärerna skulle dyka upp ifrån olika delar av landet med samma bussar som deltagarna kom i.

Ledningsgruppen bestod av Sara - lägerchef, Vanja - tekniskt ansvarig, Hans - ekonomichef.

Jag skulle komma att vara ansvarig för ljudanläggningar och projektorer och sådant, alltså skulle Vanja vara min chef, men det var inte riktigt så enkelt att säga vilken chef jag hade eftersom allt det jag skulle göra på något sätt hade med programmet att göra, och där var Stina ansvarig.


Resten av onsdagen ägnades åt att sätta upp sekretariatet och diverse ljudanläggningar, samt borden i cafétältet som deltagarna skulle kunna sitta vid. Någon gång framåt småtimmarna kom vi i säng.



Torsdag, 8 juli
Nu börjar de sista bitarna falla på plats. Erik och Christer har fullt upp med att förbereda sig inför ankomsten av deltagarna. De sitter bland annat och skriver lite program som ska slumpa ut deltagare i de olika länen i olika lag och sedan räkna ihop poängen för respektive län.

Ljudanläggningen till stora scenen kommer och sätts upp. En del kablar efterfrågas. Gångbroar som deltagarna ska använda sig av för att slippa gå i diken byggs och placeras ut.

Jag tror det var under torsdagen som jag åkte med Tord till Östersund för att hämta verktyg i något av försvarets förvar, TV-skärm på expert, glassfrys på GB, 64-amperes kabel, och turistbroschyrer. Senare kom det ytterligare en ljudanläggning som visade sig passa ypperligt att använda i Cafétältet då personalen där skulle ropa ut att beställda toasts var färdiga, samt till lite bakgrundsmusik. Länens område placerades sedan ut på lägerområdet. Mycket att göra, sen sänggång igen.



Fredag, 9 juli
06.00 öppnade lägerområdet för deltagarna och de började dyka upp under dagen. För oss funktionärer fanns det hela tiden saker att göra, så det var knappt att man märkte att det kom deltagare. Min hållpunkt var invigningen som skulle vara klockan 18.00 på ett ställe i Föllinge som jag tror hette Tunbacken. Fint var där i överflöd i alla fall. Deltagarna marscherade dit ifrån lägerområdet under sånger och hejarop.

Eftersom det var Älvsborg som arrangerade lägret förra året, hade ett gäng cyklister cyklat ifrån Rydal, strax söder om Borås, upp till Föllinge för att leverera budkaveln som med cykel från stämma till stämma skall föras. Jämtlandssången och några dragspelslåtar spelades. Några invigningstal hölls.

Sedan var det dags för deltagarna att gå tillbaka till lägerområdet där de nu skulle presentera sina teman och Älvsborg skulle berätta lite om föregående års läger på stora scenen.

Sen var det dans och någon gång under natten var det dags för sömn.




Lördag, 10 juli
07.00 började frukosten. 08.15 var det dags för morgonsamling vid stora scenen och till dess skulle ljudanläggningen som var flyttad till dansstället flyttas tillbaka. Den ljudanläggningen flyttades på ganska mycket under hela lägret, så jag kan nästan sluta skriva det. Antag bara att så fort det var morgon, så skulle en ljudanläggning flyttas ifrån ett ställe till ett annat. Likadant på kvällen.

Vid 09.00 var det dags för mångkamp. Jag hade en station som hette Human Tower. Där skulle varje lag bygga en slags staty samtidigt som hela laget inte fick nudda marken med mer än 3 fötter, 2 händer och ett knä, vilket var lite jobbigt när varje lag skulle bestå av 7 personer. Detta pågick hela dagen och på kvällen var det dags för scen-aktiviteter och brännboll där slagträna bestod av antingen ett skovelhorn eller en älgskånk - Älgbrännboll 2.0.
Under lördagen inleddes också årets stämma(årsmöte) och höll på hela dagen + en bra bit in på kvällen.




Söndag, 11 juli
Frukost och morgonsamling precis som dagen innan(och kommande dagar).
Mångkampen fortsatte precis som dagen innan. Stämman började sin andra dag.

09.00 var det också dags för 4H-kampen där varje län var representerat av 3-5 personer i en yngre- och en äldreklass. Lagen fick svara på ett tjugotal frågor som handlade om allt ifrån kungafamiljen, skogsbruk, areal-uträkning till nutidskunskap om bland annat Jämtland. Dessutom innehöll 4H-kampen en praktisk del där varje lag fick demonstrera hur man använder ett stormkök.

När vi hade räknat ihop alla poäng ifrån 4H-kampen, var det dags att räkna ihop alla poäng ifrån mångkampen. Sen var det dags för Nattstig.

19.00 begav sig ett 40-tal lag ut på en bana i skogen där ca 80 frågor fanns uppsatta. Dessutom fanns där ett 10-tal stationer där varje lag skulle göra något, tex bestämma vikten på nyfödda kycklingar. Den stationen som jag var utsatt på skulle lagen gissa avstånden till 3 olika objekt ute på ett kalhygge. De rätta svaren var 18 meter, 47 meter och 38,5 meter. Deltagarnas gissningar var varierande(allt ifrån 7-100 m).

Det enda med stationen som verkligen var jobbigt var alla mygg. De som säger att det finns mycket mygg i norrland har inte fel. Hela tiden var man omringad av en svärm med blodtörstiga. Jag tror vi kom tillbaka vid 2-3-tiden på natten någon gång. Stämman var avlutad vid den här tiden.




Måndag, 12 juli
Denna dag börjades med en idrottsgren som var lite udda. Snöbollskastning. Hade det varit vinter, hade kanske ingen reagerat, men nu handlar det om 12 juli!

Det finns ett TV-reportage om detta där ett par deltagare och programansvariga Stina blev intervjuade här: Snöbollskastning i Föllinge.

13.00 var det dags för talangjakten. Varje län fick en stund på scenen att visa upp sina talanger. Det blev en blandad kompott av origami, teater, sång och sketcher.

Bakom kulisserna satt funktionärer och räknade poäng fram och tillbaka på nattstigen, mångkampen och talangen.




Tisdag, 13 juli
Dags för aktivitetsdag. Deltagarna hade massor av aktiviteter att välja mellan. Ridning, forsränning, paddla kanot, besöka en canyon, klappa älgar, åka till Jamtli, åka till Östersund, åka till Åre, flugfiske.
Vet inte om jag kom ihåg alla. Det jag gjorde var att köra kanotister och packning till deras startdestination och ytterligare packning till det ställe där kanotisterna skulle övernatta.




Onsdag, 14 juli
Aktivitetsdag #2. Samma aktiviteter fanns att välja på förutom de aktiviteter som varade i 2 dagar. Jag åkte iväg för att hämta kanotisternas packning vid platsen de övernattat. Senare var det dags att hämta kanotisterna med kanoter själva vid ett samhället som hette Lit. Hämtade dessutom upp ett gäng som hade varit och ridit under dagen. Alla sov i bussen. :) De var mycket trötta. Framåt kvällen började jag själv känna att jag var väldigt trött. Då sattes jag i skolbänken så att jag skulle lära mig Jämtländska för en låt vi skulle sjunga kvällen därpå. Jag hade speciellt problem med ett ställe: ...tänk om je kunn få a å vål mi.

Sen var det dags att hämta fiskare. Stina följde med för att visa vägen och hålla mig vaken, samt för att vi skulle öva vidare på låten. Vägen var under konstruktion och för egen del kan jag inte säga att jag har varit med om någon hoppigare väg att köra på. Att vara vaken var inget problem.




Torsdag, 15 juli
Volleybollturneringens dag. 09.00 drog turneringen igång, och jag och Tord åkte iväg till Strömsund för att lämna tillbaka kanoter, flytvästar och paddlar.

Under hela resan var jag tagen av hur vacker natur det var överallt. Jag brukar tycka att det är så vackert i Holsljunga jämfört med tex Göteborg eller Borås, men efter denna vecka i Jämtland är det nästan så att jag glömmer av att de har mängder av mygg och ett halvår av mörker.

20.00 var det hyllningsstund på scenen.

22.00 var det dags för prisutdelningar, information om nästa års läger, samt lägertoppsvinnarna presenterades. Vann gjorde Kronobergs län. På plats nummer två kom Älvsborg(med ett halvt poäng mindre).

24.00 var det avslutning med eldshow, en låt om hur veckan hade varit, Jämtlandssången på både Jämtska och Svenska, Sista visan och 4H-sången. Åtta stycken eld-ballonger skickades iväg och alltihop avslutades med salut ifrån en äppelkanon.

Några deltagare ville ha dans igen, så ljudet flyttades till dansstället och där höll en del på tills de skulle åka hem.




Fredag, 16 juli

Bussen till Älvsborg skulle avgå 06.30. Lägret var slut.
Jag var inte vaken mycket på den bussresan. Vid 20-21 tiden på kvällen var jag hemma. Somnade.


Vad kan det vara som gör att man är i full gång i nästa 20 timmar per dygn under en hel vecka utan att få betalt?
Jag vet fortfarande inget bra svar på den frågan, men nu när lägret är slut vill jag väldigt gärna göra om det. Hade jag inte åkte med bussen i fredags, utan beställt en tågbiljett senare, kanske jag inte skulle beställt en tågbiljett senare - utan stannat kvar.

En hel vecka fylld av diverse problemlösning, umgänge, spontana händelser, nya kontakter. Jag vet inte om själva ljudet var det som jag i slutänden lade ner mest tid på, men roligare vecka får jag leta efter med ficklampa och skallgång(och inte ens då är det säkert att jag kommer att hitta någon)!

Vi får se hur lång tid det tar innan man kommer ihåg att inte avsluta telefonsamtal med klart-slut.


Inga kommentarer: