måndag 1 juni 2009

Att bli kluven

Jag tror att det klimatsmartaste sättet att klyva ved är när man placerar två människor med någorlunda auktoritet i rösten på var sin sida om en stock och ger dem var sin bok som handlar om samma sak, men är berättad ifrån två olika perspektiv. De ska sedan bedriva högläsning för stocken.
All denna information måste ju på något sätt få stocken att på något inre träigt sätt känna sig kluven. Sen tar man nästa stock...

Detta fenomen återkommer lite då och då...

Någonting som kan vara lite störande är vissa följder till när man får en uppgift att göra. Till exempel: göra filmmusik till en film. Wolgers, tänker man. Det låter spännande. Då betyder ju det antagligen att de som producerar filmen tycker att man gör bra musik.

Tiden går och man lägger lite tid på att göra musiken. Har många idéer i skallen.
Får ihop några bra låtar som man inte blir annat än lite nöjd med. Melodier skrivs.
Vissa blir ingen tröja, ingen halsduk, inte ens en vante, men man känner att någonting är på gång. Kanske är det när man fått lägga in den i filmen och känna lite på den som man vet hur den lilla snutten musik ska utvecklas.
Vissa låtar drar sig lite åt mästerverkhållet till, men kommer inte längre än vad man själv flyttar dem.

Då brukar det hända.

Man träffas med de som sitter och redigerar filmen. De har redan lagt på musik. "Vi tog lite musik, det fanns ju redan massor på internet..."

Oj, vad man tycker att man har kastat tid i sjöar och floder. Så de tycker kanske inte om min musik?
Jaja, känner man. Jag har ju i alla fall gjort lite musik i min smak(Som sedan kommer att ligga och skräpa på någon hårddisk till det att man någon gång går igenom sina gamla hårddiskar.).

Sen kommer vändningen.

De kunde visst inte använda upphovsrättsskyddat material i deras film.
Det gick bra en stund, sen sa Warner Music... vi måste kolla om denna musik är upphovsrättsskyddad innan ni kan använda den.
Haha! Där ser ni, så går det. :)

Visst blir man lite kluven.

Jag tycker att informationsdelning via internet är ok.
Jag tycker det är ok om en människa fyller sin 100-TeraBytare(Mycket) till hårddisk och åker med bilen hem till en kompis för att dela med sig av något som denna kanske aldrig hade köpt ändå.
Tror jag.

Inga kommentarer: