torsdag 19 november 2009

Att elda med kol

Oj, det låter som om jag ska skriva en bok om koleldning, men så är icke fallet. Inte denna vecka åtminstone, vad det ser ut.
De som följer mediernas pengagiriga försök att upplysa folket(kunderna) vet säkert att Vattenkraft håller på att köpa och rusta upp flera kolkraftverk i Tyskland, och även något i Holland, har jag för mig.


I London 1952 hände "London Smog Disaster" och jag tänkte bara visa en bild över statistiken ifrån denna händelse.

De röda fyrkanternas kurva, den som toppar på 1600 på högersidan, Smoke, anger hur många microgramm det är per kubikmeter luft.
Svaveldioxiden, de lila trekanterna, ämnen som dyker upp vid förbränning av kol och olja som sedan kan bilda svavelsyra, H2SO4, beskrivs i hur många andelar per en miljard andelar luft(avläses på vänstersidan).
De gröna fyrkanterna(som toppar på ca 900 på vänstersidan den 7:e och 8:e december) beskriver antalet dödsfall i London under denna tid.

Jag vet att statistik kan förvrängas och trixas med så att den ger felaktig bild utan att behöva ljuga, och jag säger inte att det finns något samband, men det kan ju faktiskt vara så att det inte är nyttigt för människor att andas in restprodukter ifrån förbränningen av fossila bränslen.

Inga kommentarer: