fredag 20 november 2009

Grymt sjuk

Jo, det där med svininfluensa...

Jag tänkte jag skulle gå till vårdcentralen och vaccinera mig bara för att slippa fundera på om man ska vaccinera sig eller inte.

Det är ju gratis.

Största anledningen är nog att jag inte sprider smittan vidare.

Bacon-sjukan, knorrsvansviruset, fläsk-febern, H1N1, är ungefär lika farlig som en vanlig influensa med skillnaden att den har annorlunda "igenkänningsprotein" på virus-skalet och ingen har några vita blodkroppar som känner igen viruset. Alltså blir fler människor drabbade av den eftersom de vita blodkropparna, T-hjälparcellerna, inte har blivit presenterade för virusets proteinkapsel, antigen, av de dendritiska cellerna(som också hör till de vita blodkropparna).
Vi har alltså inga antikroppar ännu, men om vi sprutar in lite viruskapslar utan genetiskt virus-DNA, kommer kroppen så småningom att känna igen dessa och veta hur man ska handskas med dem.

Jag tänkte att jag kanske skulle råka ut för den riktiga influensan bara för att jag tänkte att det inte spelar så stor roll, men det är lätt att säga nu. Man känner sig säkert dum om man hamnar i respirator.

Alltså, för att undvika att bli grymt-sjuk tänkte jag gå och vaccinera mig så slipper man ha valmöjligheten framför sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Porblematiken med att massvaccinera alla är att man sänker kraven för vilka sjukdommar som vi ska vaccinera oss emot i framtiden.
När nästa muterade virus drabbar oss kommer valet, om hur vida vi ska vaccinera oss eller ej, att avgöra om den vaccination som nu äger rum var befogad eller ej.
Eftersom de som bestämmer i frågan förmodligen till stora delar kommer vara de samma, så blir ett nej det samma som att medge att vaccinationen 2009 inte var befogad.

Nej, det lär istället bli ett "JA" och ytterligare massvaccinationer och större och större kostnader med dem. Kraven på vaccination lär också öka i takt med att folk blir vana att "det är det sätt som vi bemöter influensan nu för tiden".

I slutändan är det inte ekonomiskt hållbart/kan vi inte hitta och producera vaccin mot alla de sjukdommar som kommer och då står vi helt utan eget skydd.

Nej då tycker jag personligen att vi ska ge vaccin till de svenskar som verkligen behöver det och skicka resten till folk i fattigare länder.

Det känns lite som att vaccinera är att ge den hungrige en fisk istället för ett fiskespö.
Visst om personen skulle dö om han/hon inte fick mat direkt så ska man självklart mata personen, men är det bara lite hunger så är ju ett fiskespö alltid det bästa.

MVH. Kusin-Pelle!