fredag 20 november 2009

Tillbaka till Kant

Och så var det det där med Kant igen.
En skottsk filosof vid namn David Hume sa ungefär att vi kan grunda våra moraliska ställningar på vad som känns bra och vad som gör oss glada.
Kant tyckte detta skulle leda till att moralen hamnade i galningars och mindre begåvades händer och där skulle vi inte vilja ha den.

Förra veckan tyckte någon att han eller hon behövde min cykel mer än vad jag behövde den. Därför lyfte personen upp cykeln och bar iväg på den, trots att jag hade ett lås på den. Efter ett tag upptäckte personen att den inte behövde min cykel längre, släppte ner cykeln, plockade bort ett hjul och sadeln, och försökte därefter göra om den till ett modernt konstföremål. Det enda användbara som var kvar var låset, så det har jag sparat.

Jag vet inte om jag blev så arg; kanske lika arg(eller trött) som man blir när man hittar fastkletade tuggummin i bussar, bibliotek och andra offentliga miljöer. Hmm. Någon tänker inte så funktionellt.

Kants uttryck att man enbart ska handla på det sätt som man skulle vilja se upphöjt till allmän lag är lite skrattretande när man tänker på att det ska gälla universellt. Varje handling man gör ska ur alla synvinklar vara som en ledsagare för alla andra handlingar.

Om någons liv blev räddat för att någon tog cykeln, är det rättfärdigat då?
Enligt Kant ska man aldrig stjäla, någonsin. Aldrig ljuga, någonsin.

Knack, knack! SS står vid dörren i 30-talets Tyskland och frågar var judarna gömmer sig.
Vad säger en lärling till Kants filosofi där? Antagligen ingenting.

Om en fängelsedirektör vill släppa en fånge som bevisligen är oskyldig, och han är helt säker på att det är så, men utanför fängelset finns det en skara människor som inte tror på honom och säger att de ska bränna ner fängelset om fången inte blir avrättad. Ska han avrätta fången då? Nej, fängelsedirektören vill inte offra ett oskyldigt liv bara för en byggnads skull.
Då säger folket att de ska spränga byn och alla dess 400 invånare i luften om inte fången avrättas.
Njae, fängelsedirektören vill inte ha ett oskyldigt liv på sina händer.
Då säger folket att de ska spränga hela jorden om inte fången avrättas.
Hm, enligt Kant ska fängelsedirektören släppa fången, eller har jag fel?

Nästa vecka på torsdag är det filosoficafé på Borås Högskola klockan 18 - 19~20 för att man ska kunna få höra lite av Kants moraliska värderingar och även ställa frågor för de som undrar något.

Mer info: Här

Inga kommentarer: