måndag 14 december 2009

Spelningar och att spela och att rökas

I lördags var jag och skulle kolla på en föredetta arbetskamrat när han skulle spela med sitt band på Hisingen i Göteborg.
Det skulle bli roligt, vi hade inte träffats på länge och man undrade lite om han hade ändrats så som en del andra människor ändras när man inte träffat dem på länge.
Väl inne på klubben träffades vi och kommunikationen var inte bristfällig. Det kändes roligt att prata med varandra igen. Jag hade sett fram emot spelningen och allt verkade gå enligt planerna.

Det enda lilla bekymret med kvällen var att det verkade som om folk därinne rökte hur som helst i byggnaden. Inga rökrum och ingen som orkade ge sig ut i "friska luften" för att röka. Till och med bartendern rökte en cigarett när han serverade sina gäster.

Jag tyckte rökandet var lite konstigt, men tänkte att spelningen skulle väga upp mot mina små och till synes patetiska bekymmer. Alla andra verkade tycka luften där inne var ok, så varför inte jag.

En halvtimma efter det att bandet skulle ha börjat spela kände jag hur jag fick lite panikkänslor och ville bara ut i friska luften.
Jag var tvungen att säga hej då och tack för trevligt samtal innan jag sett vad jag kommit dit för att se.
Tänk vad rökförbjud inomhus är underbart!
Undra vilka argument folk hade för att det skulle vara fritt att röka inomhus?
Jag önskar nästan att man kunde införa rökförbud överhuvudtaget på offentliga platser såsom busskurer, torg, osv.

Istället för att se en konsert i helgen kom jag hem med kläder som stinker.
Hade varit bättre att titta på Janne Schaffer :)

Inga kommentarer: