fredag 16 april 2010

Angående men

Ok det lät nästan som om jag var arg eller hade på mig en för trång skjorta med förkorta armar.

Hursomhelst. För några år sedan var det en person sam sa att man inte kan börja en mening med men. Jag reagerade lite för mig själv, men höll samtidigt med.
Man kanske inte ska lära barn som precis lär sig skriva att börja sina meningar med men, men ibland kan väl just en sådan mening mena precis det som personen som skriver meningen menar. Om jag till exempel skriver såhär: Men...
- så menar jag i detta fall att jag håller med, men det finns mer att tillägga eller att det finns en annan synvinkel.
Det tre punkterna betyder i detta fallet inte att jag måste skaka på armarna, utan att jag bara helt enkelt låter resten vara. Det kanske inte är en idé att börja gräva i resten. Vi hade ju strukit arkeolog ifrån min lista.

Vad värre är är de lärare som lär(förlåt alla som inte tycker att man kan lära någon annan något; man kan bara lära sig själv) sina elever att börja meningar med "Det var en underbar dag och alla gick omkring och gjorde precis det som de ville göra."

Där har vi ett problem.

Idag ska vi dela med oss. Vi har en chokladkaka med 20 rutor och är 20 personer. Alltså borde vi ju låta 2 personer ta 18 rutor och proppa i sig och sen får de andra 18 dela på 2 rutor. Det verkar ju rättvist. För att det ska bli ännu bättre kan vi skrapa ihop lite smulor ifrån bordet och skicka det till de andra och säga att det är ett bidrag. Om samvetet skulle börja bråka kan vi alltid göra en häftig gala i TV och låta chokladpappret gå ett varv i lokalen så att alla får möjlighet att slicka av det.

Vems fel är det? Politiker, företag, media/skolan eller vi vanliga människor?

1,4 miljarder människor lever på mindre än 1,25 US dollar/dag. Varje år dör mer än 11 miljoner barn under 5 års ålder. Enligt UNICEF uppskattas antalet barnarbetare till 158 miljoner.

EU och USA har ju höga tullar och kvoter vilka INTE hjälper till när fattiga länder ska på ”lika villkor” försöka finnas till här i världen.

Av världens 40 största ekonomier är ca 26 multinationella företag. 500 av de största företagen i världen kontrollerar 70 % av världshandeln.

Snacka om men.

För de som är lite mer intresserade av folk som vill halvera fattigdomen till 2015: www.millenniemalen.se kanske inte allt i -en handvändning, men en bit på väg.

Inga kommentarer: