onsdag 14 april 2010

Nu gäller det

Idag är det dagen före dagen.
Imorgon är det också dagen före dagen, men då har uttrycket inte samma innebörd i detta avseendet längre. Den 16 april är väl en något sånär vanlig dag, men den 15 är speciell för då är det sista dagen att söka in till Sveriges högskolor.
Det går visserligen att söka in till kurser i efterhand och hoppas att det finns lediga platser, men i morgon är sista ansökningsdagen.

Då ska man ha bestämt sig för vad man ska göra tror man.

Ok En lite lista på saker jag velat bli:
(Jag tror den kommer i hyfsad kronoligist ordning)

- Astronaut
- Paleontolog
- Pianist
- Tennisproffs
- Hockeyproffs
- Gitarrist i Eagles
- Indiana Jones
- Världens bästa gitarrist
- En som jobbar för att ungdomar i hela världen ska ha något roligt att göra på fritiden
- Forskare som förstör saker och sen sitter och räknar ut varför de gick sönder
- Folkvald representant i situationer där man kan göra nytta
- Spelar ingen roll, bara man får leva tillsammans med folk som man tycker om
- Musiklärare
- Lärare i allmänhet
- Musiker på heltid
- Teoretiker inom fundamental fysik
- Författare
- Journalist
- Filosof
- Frivilligarbetare
- Kompositör

Listan skulle väl kunna göras längre, men redan här känner jag lite tveksamhet inför vissa önskemål.

Vad jag vet är att jag vill bli något som man inte stänger av hjärnan i. Ju svårare; desto mer motiverande. En utmaning är alltså det jag är ute efter, men i vissa avseende är ju livet själv en utmaning.
Att leva ett enkelt liv kan väl vara väl så utmanande som att sitta och fundera på när världens ekonomi kommer att rasa ihop eller hur higgsmekanismen fungerar.

Folk har frågat varför jag bryr mig om teoretisk fysik överhuvudtaget och ibland har jag svarat att det är som att få reda på ytterligare en lite bit om berättelsen man är med i(dessutom är det ganska komplicerat och man måste anstränga sig för att förstå vissa saker - vilket gör det mer underhållande).

Vissa säger att det är en skam att jag inte håller på med musik och får betalt så att jag kan leva på det. Hmm. Jag tar det som en komplimang och sedan skäms jag lite ;-) .

Så vad är det jag vet då?
Jag vet att det antagligen är bra att använda solkräm om man ska vara ute i solen, och att statistiskt sett är det säkrare att använda bilbälte jämfört med att inte göra det när man åker bil.

Inga kommentarer: