tisdag 13 april 2010

Cocktail - effekten

Jag har hört talas om en slags cocktail effekt inom två områden den ena är lite rolig, och passar in på de flesta människor. Jag reagerar över den själv ibland; nämen oj! cocktail-effekten brukar jag tänka då.

Den första versionen går ut på att man befinner sig bland mycket människor på t.ex. ett cocktail-party. Alla surrar omkring och mumlar, skrattar och minglar som bara cocktailpartybesökare kan.
Eftersom vi har ett fantastiskt filter mellan öronen som kallas för hjärna, slipper vi ta del av allt som händer på partyt, hjärnan sorterar bort det som vi skulle kunna kalla för brus, men så fort någon nämner ditt namn någonstans reagerar du och din uppmärksamhet är nu riktad åt de hållet. Cocktailparty-effekten

Den andra versionen är den att unga barn har uppemot 200 främmande kemikalier i kroppen från ämnen som ingår i plast, växtbekämpningsmedel, möbler, tvättmedel, läkemedel, o.s.v.
(2008 slog försäljningen av bekämpningsmedel alla rekord)
Mindre än 5 % av de kemikalier som finns på den europeiska marknaden har testats för att vi ska veta vilka följder just den kemikalien får på den mänskliga kroppen. För att testa vilka följder en kemikalie ger, måste man ju testa på ett biologiskt liv och resten kan ni räkna ut själva.
Men även om man vet vilka följder en kemikalie ger, vet man inte vilka följderna blir när de blandas i kroppen. Cocktail-effekten.

Version 1 tycker jag är spännande, men version 2 tycker jag är lite hemsk. Frågan är då vad jag kan göra för att kommande generationer ska slippa version 2.

Inga kommentarer: