torsdag 22 april 2010

Earth Day och Homeopatisk Bomb

Idag är det Earth Day. Tillägnad omtanke och uppskattning av naturen vi lever i. Ungefär som julafton - på vilket sätt?
Den kommer bara en gång om året.

Hade vi gått omkring fulla av omtanke och uppskattning alla dagar, hade vi inte behövt den. Istället kanske vi skulle behövt en slags ego-dag eller girighetens dygn.
Att låta en tradition som julen handla om girighet, ha och jag vill ha ännu mer(julklappar) kanske är precis det som vi behöver.

Nog sagt om detta. Jag tror inte jag riktigt står för det jag precis skrivit(eftersom målet med earth day är att skapa medvetenhet och julaftonens o-kommersiella mål är inte att skapa girighet), men en sak låter spännande: En homeopatisk bomb.

Det verkar som om det dykt upp New Age - terrorister som vill sprida explosiva ämnen i vattnet. Vet inte vad jag ska tro om detta, men Obama säger: "Homeopatiska vapen representerar ett stort hot mot världsfreden, de kanske inte orsakar någon direkt skada, men placeboeffekten kan bli förödande."

Alltså försöker folk säga att vattenmolekylerna har ett minne av vad som har funnits ibland dem. Har man 99,9 % vatten och 0,1 % explosivt ämne och spär ut det fler och fler gånger, kommer verkan av ämnet som inte är vatten att bli mer och mer kraftfullt.

Själv tror jag inte på detta innan jag blivit övertygad, så jag känner mig inte nervös - utan kan tänka på och uppskatta jorden idag.

För de som är intresserade; man kan göra egna bilder av fraktaler och det är ganska roligt(speciellt för de som har skakiga händer och försöker sig på konsten med papper och penna - vilket kanske, men inte riktigt, kan liknas med att försöka byta ut ett kretskort under natten i en dator under en jordbävning med en stor spade under en lampa som är släkt). Denna bild gjordes igår, och egentligen bara är en förstoring av ett Mandelbrot-set:

Inga kommentarer: