måndag 4 maj 2009

Att lyssna

När man pratar med folk som håller på med musik märker man oftast att de som uppskattar musik mest är de som verkligen lyssnar på musik mest också.
Då menar jag inte i tid man lägger ner på att lyssna på radio eller sådan musik man ska dansa till när man är ute på nattklubbar, utan hur man lyssnar på musik.
Hör man vad det är som händer i en låt?

När jag frågar folk vad de tycker är viktigast hos en musiker, brukar jag oftast få svaret: Hur bra gehör man har. En del tycker att utstrålning är viktigast. En del tycker känsla. Att kunna spela efter noter. Trummisar brukar tycka att rytmkänslan är viktigast. Vissa höjer upp tekniska färdigheter i skyarna, men som sagt, gehör verkar vara det som folk tycker att en musiker ska inneha först och främst.
Vad är då gehör?

För mig innebär det att kunna höra precis vad som pågår i vilken låt som än låter.
Det handlar också om att kunna ge uttryck åt de melodier man hör i sin skalle(eller i fötterna om man tycker det är skönt).

När jag började lyssna på musik på ett mer ingående sätt, började jag att försöka höra vilka olika instrument som spelades. Det kan låta enkelt, men många människor tänker inte alls på vad det är som låter, utan bara vet om att det låter. Det är inte alltid så enkelt att höra vad för instrument som spelas i tex. klassisk musik, eller annan typ med mer än 3 sorters instrument.
Ofta döljer det sig en synt- stråkmatta eller orgel i bakgrunden.
Ibland kan det vara flera instrument som spelar samma stämma unisont.
Ibland är det dubbade kompgitarrer.

När man sedan hör att det är någonting som spelar ska man också höra vad de spelar.
Då menar jag inte att man ska kunna skriva ner noter på vad det är som händer, utan bara höra de olika melodierna, ackorden, följa med i byten osv. Att kunna följa fler instrument än det som spelar melodin. Att ingenting är dolt eller grötigt.
Det är underbart(När musikerna spelar som de ska).

Inga kommentarer: