fredag 29 maj 2009

Djur, EU, Halallala, Demokrati, Fiolstråkar

Hej!

Visst är det bra om man diskuterar huruvida vi ska tillåta halalslakt i Sverige, men är inte det ungefär som att diskutera hur man ska göra för att hitta miljövänligare färg till bilar.
Visst är det bättre att ha bättre färg, men att köra bil är ju inte bra i sig. 
Man får inte snöa in på en sak, men det är jätteviktigt i ett demokratiskt samhälle att alla vet om nuläget och vad alternativen är. 

För tiotal år sedan visades skräckbilder i TV om hur djurtransporter runt om i världen kan gå till. Alla som såg dessa bilder reagerade starkt, även om man inte satt och ansåg att man visste hur saken skulle skötas i annat fall.
Sedan dess har flera framsteg på fronten att behandla djur gjorts. Framstegen fanns säkert innan också, men det är inte jag rätt man att upplysa om. Någon som hört talas om glasbitar i kyckling? -och nu är det dags att konfronteras(igen) med problematiken kring halalslakt(igen).

Medvetenhet är jättebra!
Man ska veta att det jag äter just nu antagligen inte är ett djur som har vuxit upp i en bur som format djuret efter burens volymmått.
Man ska veta att maten inte har blivit transporterat 127,8 mil och 53 meter en dag genom Europa när temeraturen i luften ligger runt 40, i bilen runt mycket mer, mågna av djuren dog, nedtrampade, vätskebrist, kvävda. 
Ahh, kalvfilé! Undrar om denna kalv blivit upphängd i ena bakbenet med en kedja som skaver bort huden, och sedan tappad på blod.

Jag undrar om det verkligen är diskrimineringsmannens sak att säga att djur inte behöver bedövning för att människor bättre kan göra deras gud gladare. Han måste vara en kunnig person. Profet kan vi nog kalla honom. 
Islam godkänner att man äter kött som inte är halal om man blir tvungen. 
Koscherslakten blev i alla fall förbjuden 1937 genom en förmaning ifrån det Tyskland som fanns då, även om ärkebiskopen påstod att ritualslakt är viktig för religösa gruppers gemenskap att den inte bör förbjudas.

Å andra sidan: Vilka äger tidningarna runt om i Sverige?
Tidningarna tycker att halalslakt är barbarisk, men höjer upp vanlig slakt till skyarna.
I vissa fall har slakterierna redan anpassat sina maskiner så att de följer halalslaktens alla regler; tex vänt maskinen lite så att den står vänd mot mecka... Måste vi sätta stopp för detta?

Jag tycker om att fiska. Oj, vad säger jag? Nu har jag ju försagt mig.
Jag tog jägarexamen när jag var 15(fast jag har inte skjutit något djur ännu). 

Frågan som oundvikligen måste komma fram förr eller senare: Vad ska vi nu använda för stråkar när vi spelar fiol?

Vi i Sverige kan vara ett gott föredöme för det har vi råd med. Det är när allt kommer omkring enklare att bekämpa problem på egen arena. Vi kan också försöka påverka resten av EU. EU kan påverka världen.
Det är, enligt mig, fel att uppmuntra förfärliga beteenden genom att tex köpa mat som man vet är illa behandlad(Då menar jag inte i första hand "Åh, stackars genmodifierade gurka"). 

Min defenition av media: Ju mer den vinklar sanningen efter eget politiskt/ideologiskt intresse, hur mycket nummer den säljer, vilka annonsörer den har, hur högt den står på listan över först att nå ut med nyheten, hur iögonfallande löpsedlar den kan få fram; desto mer 'media' är den.

Det är, enligt mig, fel om vi i Sverige, som ska vara ett föredöme, tror på en demokrati där media ger oss informationen om vad som händer i världen, i Sverige, hos grannen.

Nu ska jag gå och vattna lite i närmaste växthus.

Inga kommentarer: