söndag 24 maj 2009

Övertonserien

1, Vad är övertonserien(den naturliga; jag tänker inte gå in på syntar, frekvensmodulering eller skinnet på trummor)?


2, Är det viktigt att veta vad den är?



På fråga nr 2 vill jag svara:



-Nej, inte om du ändå inte bryr dig, men det är väldigt enkelt att ta till sig kunskapen, och ingen har som direkt påföljd av den här kunskapen som sådan fått begravas(men varför ta några chanser; man kanske blir den första..?).



På fråga nr 1 vill jag svara:

-Om vi tar tonen a1(ettstrukna a), så tänker säkert alla: "Jaja, det är ju tonen som har 440Hz, det vet väl alla."
Då tänker jag: 'Vad tur att alla vet det, för det är ju inte så självklart, men sant, till viss del.'


Förr i tiden tyckte folk att det var självklart att a1 skulle vara 380Hz, men andra kanske tyckte 446Hz och allt där emellan(Den orgel J.S. Bach spelade på, hade ett a med 480Hz).
Först 1939 bestämde man sig för att använda 440Hz som standard, och 1975 tror jag det var som det blev internationellt bestämt.
Hör en människa med världens bästa gehör en ton som har en frekvens på 441Hz, kommer den antagligen att tycka att det är ok att kalla den för a1, trots allt.



Om man hängde med i matematiken kring olika typer av C i tidigare inlägg, förstår man snabbt att: Om a1 är 440Hz, borde a:et(lilla a) som ligger i oktaven under vara 220Hz och ytterligare en oktav ner borden man hitta A(stora A) med en frekvens på 110Hz.





När vi spelar A på ett piano hör vi grundtonen A med sin frekvens på 110 svängningar per sekund, men vi hör också dess övertonserie. Vad är den då? Jag har ju fortfarande inte svarat på den frågan...



Övertonserien är:

Det vill säga i detta fall:

110Hz(grundton), 220Hz(1:a övertonen), 330Hz, 440Hz, 550Hz, 660Hz, 770Hz, 880Hz, ...
A(Grundton), a(första övertonen), e1, a1, c#2, e2, g2, a2, ...

Nu har jag förklarat en liten bit utan att behöva gå in på vad sinuskurva är.
Om det är någon som läser detta och inte kan slita sig ifrån miniräknaren, får jag väl gå med på att jag var väldigt ungefärlig i mitt inlägg om C.

Jag påstod där att ett C kunde vara en ton med frekvens tex 256 Hz(Vilket skulle leda till att a1 skulle bli 430,54Hz).
Idag när vi spelar med tempererade(stämda så att det ska låta bra i alla tonarter, dvs: alla toner utom a1 är lite falska, men även a1 är det ibland också...) instrument har tex c1(det c:et som brukar vara närmast nyckelhålet på gamla pianon) frekvensen 261,62557 Hz.

Slutsats om övertonserien:
Jag kommer nästan bara in på Hz hela tiden och får därför inte riktigt gröpa ur skålen eftersom frekvenser inom musiken återkommer så frekvent.


Kanske blir mer senare.

Inga kommentarer: