onsdag 20 maj 2009

Lever vi i en Kantig värld?

Det fanns på 1700-talet en tysk filosof som hette Immanuel Kant.
Filosofer brukar vara lite konstiga, men Kant hade ett ganska fint uttryck som vissa politiker och lagvrängare, samt resten av mänskligheten borde tänka lite mer på:

Handle nur nach derjenigen Maxime, durch die du zugleich wollen kannsr, dass sie ein allgemeines Geszetz werde.

Vilket i stora drag betyder ungefär:
Handla enbart på det sätt, vilket du skulle vilja ha upphöjt till allmän lag.

Jag brukar minnas vissa saker olika personer har sagt. En del uttalanden lika tydligt som om personen fortfarande står mitt framför mig och säger det med en ljudstyrka på minst 65 decibel, trots att det var 20 år sedan personen faktiskt sade det. Till exempel:

"Jag tänker inte låta dig åka till Kinna i dom där byxorna." - Min mormor, till en tjej som hette Vera, vars byxor inte var så hela(slutet på 80-talet...).

Om jag är som jag är, borde väl andra också komma ihåg på samma sätt som jag gör, vilket får mig att bli lite försiktig med vad jag säger till folk. De kan ju faktiskt komma ihåg det för resten av deras liv.
Men, man kan ju inte hela tiden vara på sin vakt.

Hur kopplar jag då detta till musik?
Det behövs nog inte kopplas mer till musiker än till andra, så jag gör inte det.

Inga kommentarer: